Als de dagen langer worden, nadert het einde van het crossseizoen. Zondag wordt op de universiteitsterreinen van de VUB/ULB de laatste manche van de X²O Badkamers Trofee betwist. Het seizoen werd op 1 november op gang geschoten op de Koppenberg en kende daarna opnieuw een spectaculair verloop.
“Toon Aerts heeft de eindzege al op zak, bij de vrouwen kan de overwinning Lucinda Brand in principe niet meer ontsnappen. Toch blijven we achter het concept van een klassement op tijd staan”, zegt Christophe Impens, CEO Cycling bij Golazo. “Zo onderscheiden we ons van de andere klassementen. Zonder de pech van Betsema in Lille was de beslissing in de Soudal Ladies Trophy ? tot dan een secondenspel tussen Denise en Lucinda Brand pas zondag gevallen.”
DE SCHOEN VAN WOUT
Bij de mannen zag Impens dat Aerts een erezaak van het klassement had gemaakt en genoot hij van de passages van Wout van Aert en Tom Pidcock. “De zege van Wout in de GP Sven Nys was één van de strafste momenten van het seizoen. Na zijn schoenwissel pakte hij uit met een fantastische remonte. Sporters die na een tegenslag – ook letterlijk – de moed niet in de schoenen laten zakken, zorgen voor de mooiste momenten.”
De Trimetal Rookie Trophy voor beloften en de vier manches voor junioren bij de vrouwen waren opnieuw succesvol. Impens: “Ook daar blijven we ons onderscheiden. Iedere manche van de X²O Badkamers Trofee kunnen beloften het tegen elkaar opnemen. Dat maakt ons uniek en dat willen we behouden. Bovendien krijgen de wereld- en Europese kampioen zo de kans om hun shirt aan het publiek te tonen.”
730.000 KIJKERS VOOR TV
Door de coronacrisis werd het opnieuw een moeilijk seizoen. “Na het succesvolle WK op de weg hielden we geen rekening met crossen zonder publiek. Dat was een serieuze tik. Wij zijn sponsors en renners dan ook dankbaar voor de solidariteit die zij hebben getoond.”
Intussen bleef de Vlaming thuis op de afspraak voor de buis. “De kijkcijfers zijn grandioos goed”, is Impens tevreden. “De absolute topper was de GP Sven Nys met gemiddeld 730.000 kijkers en een marktaandeel van 65 procent. In alle andere crossen haalden we bijna altijd ruim 600.000 kijkers. Zelfs de cross in Herentals haalde op een weekdag meer dan een half miljoen kijkers en een marktaandeel van 65 procent. Het is duidelijk dat de Vlaming nog steeds graag naar de cross kijkt.”
EENDJE OM NOOIT TE VERGETEN
Ook title partner X²O Badkamers blikt tevreden terug. “Het is jammer dat we in ons tweede jaar als partner opnieuw geen volledig seizoen met publiek konden beleven”, zegt Anja Vandendriessche, Marketing Director bij X²O Badkamers. “Dat publieksgegeven is belangrijk voor het gevoel. De cross is een volksgebeuren, we willen graag die euforie en beleving ervaren.”
Ondanks de afwezigheid van het publiek haalde X²O Badkamers dankzij de gegeerde eendjes wel veel visibiliteit. Ze geven de cross een sympathieke smoel en overtuigen ook een jonger publiek. “Het succes van die eendjes hadden we nooit verwacht”, geeft Vandendriessche toe. “Ze zijn bij iedereen populair: publiek én renners. Vaak duiken ze zelfs op in de socials van de crossers, ook bij Wout van Aert.”
Goed nieuws: de eendjes blijven in het veld. X²O Badkamers blijft ook volgend jaar de title partner van het regelmatigheidscriterium. “Hopelijk kunnen we volgend seizoen allemaal samen in de modder de cross beleven en wordt het er eendje om nooit te vergeten.”